
Οι συνεχείς ανατιμήσεις, ο πληθωρισμός και η ενεργειακή ακρίβεια έχουν δημιουργήσει τρομερά προβλήματα στα νοικοκυριά, με τους πολίτες να αναγκάζονται να κάνουν συνεχείς περικοπές για να μπορέσουν να περάσουν τον μήνα. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).
Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα του Ινστιτούτου πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 5 έως 10 Απριλίου σε δείγμα 1.000 καταναλωτών.
Ο οικονομικός συμβιβασμός των πολιτών είναι εμφανής από το γεγονός ότι οι περισσότεροι ερωτηθέντες ιεραρχούν την αγορά των βασικών αγαθών, ενώ προσπαθούν να επιλέγουν φθηνότερες επιλογές ή προϊόντα με εκπτώσεις και προσφορές σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι παλιότερα.
Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, 8 στους 10 καταναλωτές προσαρμόζουν τις αγοραστικές τους προτιμήσεις σε προσφορές ή εκπτώσεις.
Ειδικότερα, ποσοστό περί του 79% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις. Εξάλλου, η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%.
Την ίδια στιγμή, ποσοστό 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ποσοστό 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Αντίστοιχη είναι και η καταναλωτική συμπεριφορά στο ηλεκτρικό ρεύμα, με το 60% να δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος το τελευταίο διάστημα, αφού πρόκειται για ένα από τα βασικότερα αγαθά που αποτελούν ανοιχτή πληγή για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις.
Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές των καταναλωτών, όπως η προσωπική φροντίδα, τα είδη οικιακής βελτίωσης ή οι αγορές παγίων. Συγκεκριμένα, το 75% δηλώνει ότι δεν δαπανά πια από τον οικογενειακό κορβανά για προσωπικά αντικείμενα, ρούχα ή είδη σπιτιού, αφού δεν φτάνει το εισόδημα για κάτι άλλο πέρα από την κάλυψη των βασικών αναγκών -σε πολλές περιπτώσεις ούτε αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με την efsyn.gr
Το φαινόμενο έρχεται να συμπέσει με την περίοδο των εκπτώσεων, όπου είναι παραδοσιακά αυξημένη η καταναλωτική δραστηριότητα.
Αντίθετα όμως, το 41% των πολιτών προτιμάει να κάνει οικονομίες σε περίπτωση ανάγκης παρά να ξοδεύει. Παρόλα αυτά, μόνο το 16% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι έχουν αποταμιεύσει τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με τον ΙΕΛΚΑ. Τα στοιχεία αυτά υποδηλώνουν σημαντική συγκράτηση των πολιτών στις δαπάνες.
Συγκεκριμένα, συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στην τελευταία μέτρηση του Απριλίου 2022 η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό πλησιάζει το 60%.
Με δεδομένο ότι η κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και η αναστάτωση στις διεθνείς τιμές και στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι καταγραφές τις συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό είναι ανήσυχο τόσο για το παρόν, αλλά και για το μέλλον, κάτι που επηρεάζει πλέον τις καταναλωτικές του συνήθειες.
Παρόλα αυτά δεν καταγράφεται ανησυχία του κοινού για ελλείψεις σε κάποια προϊόντα. Συγκεκριμένα μόλις το 13% δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται τα σουπερμάρκετ ότι φροντίζουν να μην υπάρξουν ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων, με τη συντριπτική πλειοψηφία (87%) να μη δηλώνει τέτοια ανησυχία.