Γυναίκες στο περιθώριο της είδησης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γυναίκες στο περιθώριο της είδησης

SHARE THIS

Έρευνα του Συμβουλίου της Ευρώπης επιβεβαιώνει τα ευρήματα της Παγκόσμιας Εκθεσης Παρακολούθησης των Μίντια (GMMP) 2015 σχετικά με την έλλειψη ουσιαστικής προόδου στον τομέα.

Από τα ανοικτά μέτωπα ξεχωρίζουν θέματα που αφορούν την ισότητα φύλου και τις ανισότητες στο δημοσιογραφικό επάγγελμα, τη βία κατά των γυναικών δημοσιογράφων και την ελλιπή εκπροσώπησή τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Νέα έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με την ισότητα φύλων στα μίντια καταδεικνύει πως ελάχιστη πρόοδος έχει συντελεστεί από το 2013 όταν και υιοθετήθηκε σχετική Οδηγία. Αντίθετα, χωρίς να αλλάξει νοοτροπία και κουλτούρα στις κάθε μορφής αίθουσες σύνταξης και δίχως συγκεκριμένα μέτρα από τα ίδια τα ΜΜΕ, ο τομέας της ενημέρωσης δεν θα επιτύχει την ισότητα φύλου και την πλήρη αξιοποίηση του εξαιρετικού δυναμικού του μισού του προσωπικού.

Η έρευνα, που αξιολογεί τις εξελίξεις σε επίπεδο τόσο νομικό όσο και ως προς τις πολιτικές που έχουν υιοθετηθεί, παρουσιάστηκε από την Επιτροπή Ισότητας Φύλων και την Εκτελεστική Επιτροπή για τα Μίντια και την Κοινωνία της Πληροφορίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και στηρίζεται σε ερωτηματολόγιο που στάλθηκε το 2019 σε κράτη-μέλη, οργανώσεις εργοδοτών, συνδικάτα εργαζομένων στα μίντια και ρυθμιστικές αρχές. Οπως επισημαίνεται, παρά τα επιμέρους μικρά θετικά βήματα, απομένουν να γίνουν πολλά σε πλήθος μέτωπα: από την κάλυψη των θεμάτων που αφορούν την ισότητα φύλου και τις ανισότητες σε αυτό το επάγγελμα ώς τη βία κατά των γυναικών δημοσιογράφων και την ελλιπή εκπροσώπησή τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Η έρευνα του Συμβουλίου της Ευρώπης επιβεβαιώνει τα ευρήματα της Παγκόσμιας Εκθεσης Παρακολούθησης των Μίντια (GMMP) 2015 σχετικά με την έλλειψη ουσιαστικής προόδου στον τομέα. Σύμφωνα με την GMMP, οι γυναίκες εκπροσωπούν το 24% των «επαγγελματιών που βλέπουμε, ακούμε και διαβάζουμε» στα παραδοσιακά μέσα (25% στην Ε.Ε. των 28) κι ανάλογη είναι η εκπροσώπηση και στα νέα και τα ψηφιακά μέσα, επιβεβαιώνοντας στην υποεκπροσώπηση των γυναικών στον κλάδο. Ακόμη μικρότερη είναι η συμμετοχή τους στα όργανα λήψης αποφάσεων, αφού το 2012 μόνο το 16% των εκτελεστικών διευθυντών και διευθυνόντων συμβούλων των μιντιακών επιχειρήσεων ήταν γυναίκες.

Διαιωνίζονται οι προκλήσεις σχετικά με την ορατότητα των γυναικών και τον έμφυλο τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται ειδήσεις και ιστορίες. Για παράδειγμα, αναφέρει η έκθεση, ενώ η συνηθέστερη πηγή και μορφή παρουσίασής τους είναι μέσω ενός σχολιαστή (41%), λιγότεροι από ένας στους πέντε ειδήμονες ή σχολιαστές είναι γυναίκες (18%).

Επίσης οι γυναίκες είναι πιθανότερο να γράφουν (online) ιστορίες για θέματα υγείας (46%) ή κοινωνικά και νομικά (42%) από το να ασχολούνται με πολιτικό (37%) ή αστυνομικό ρεπορτάζ (33%). «Δεν ζητούν από τις γυναίκες να μιλήσουν στη βάση της εξειδίκευσης και του επαγγελματικού τους προφίλ, ωθώντας τες έτσι συμβολικά στη σφαίρα του ιδιωτικού, ενώ οι άντρες κυριαρχούν ως ομιλητές στην πιο “έγκριτη και σημαντική” δημόσια σφαίρα», επισημαίνει το Συμβούλιο της Ευρώπης.

Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα πτυχή είναι αυτή που αφορά το ίδιο το περιεχόμενο της ενημέρωσης, καθώς το 2015 (τελευταία χρονιά για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία) μόλις το 5% των ιστοριών αφορούσαν σε θέματα έμφυλης ισότητας και μόνο ένα 3% αμφισβητούσε τα στερεότυπα φύλου. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι υπάρχει τεράστια αντίθεση ανάμεσα στο τι και πώς παρουσιάζουν σχετικά με τους ρόλους των φύλων τα μίντια και τη δημόσια αντίληψη ακροατών, αναγνωστών, τηλεθεατών για τις στερεοτυπικές και σεξιστικές πρακτικές των μέσων ενημέρωσης.

Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με έκθεση του Ευρωβαρόμετρου (2017) περισσότεροι από τους μισούς (54%) Ευρωπαίους δήλωσαν πως υπάρχει πρόβλημα στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται οι γυναίκες στα μίντια και τη διαφήμιση στη χώρα τους. Και συνολικά ένα 91% θεωρούσε ότι η προώθηση της ισότητας και εκεί είναι παράγοντας-κλειδί για μια δίκαιη και δημοκρατική κοινωνία.

Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών

Exit mobile version