«Africa Fashion»: Έκθεση-σταθμός με «πολιτική διάσταση» για την αφρικανική ένδυση και μόδα
BROOKLYN MUSEUM RENDANI NEMAKHAVHANI
ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

«Africa Fashion»: Έκθεση-σταθμός με «πολιτική διάσταση» για την αφρικανική ένδυση και μόδα

SHARE THIS

Η έκθεση αναβιώνει πολιτιστικές πρακτικές και φόρμες γνώριμες στους αυτόχθονες Αφρικανούς και περιλαμβάνει 300 αντικείμενα, από τα οποία περίπου 130 είναι ενδύματα, υφάσματα και κοσμήματα, και περισσότερα από 50 εκθέματα από τις συλλογές του μουσείου του Μπρούκλιν.

Η έκθεση «Africa Fashion», η οποία  θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Οκτωβρίου, είναι η μεγαλύτερη παρουσίαση του θέματος που έγινε ποτέ, και το Μπρούκλιν, που φιλοξενεί μια από τις πιο δυναμικές κοινότητες της αφρικανικής διασποράς στις ΗΠΑ, είναι το τέλειο σκηνικό για να εξερευνήσει κανείς τις πολλές ιστορίες και τους πολιτισμούς της Αφρικής. 

Προβάλλοντας μια εκθαμβωτική σειρά ενδυμάτων εμβληματικών αφρικανών σχεδιαστών, παράλληλα με έργα μουσικών, εικαστικών και άλλα πολλά, η «Africa Fashion» φωτίζει τον κεντρικό ρόλο της μόδας, η οποία έθεσε τα θεμέλια για μια επανάσταση που συνεχίζεται. 

Εκτίθενται περισσότερα από 180 έργα, ανάμεσά τους ξεχωριστά κομμάτια από τις συλλογές του μουσείου του Μπρούκλιν, τα οποία έχουν εμπλουτίσει την έκθεση που είχε αρχικά παρουσιαστεί στο μουσείο Victoria and Albert του Λονδίνου. Πολυαισθητηριακή εμπειρία οργανωμένη θεματικά, η έκθεση αφρικανικής μόδας προβάλλει εντυπωσιακά μοντέλα υψηλής ραπτικής και έτοιμα ενδύματα, καθώς και φωτογραφίες, λογοτεχνικά κείμενα, σκίτσα, μουσική, ταινίες και πλάνα από πασαρέλες, υφάσματα και κοσμήματα. Εκπροσωπούνται περισσότεροι από 40 σχεδιαστές και καλλιτέχνες από 20 αφρικανικές χώρες, ενώ πολλά από τα έργα τους παρουσιάζονται για πρώτη φορά στις Ηνωμένες Πολιτείες. 

Η δρ. Κριστίν Τσετσίνσκα, επικεφαλής της ομάδας των επιμελητών που διοργάνωσαν την αρχική έκθεση στο V&A, επιβεβαίωσε στους New York Times ότι είναι σκόπιμα βασισμένη στην ιστορία των κινημάτων ανεξαρτησίας, προσθέτοντας ότι για εκείνη ήταν ζωτικής σημασίας να καταλάβουν οι επισκέπτες ότι τα ρούχα έχουν «πολιτική διάσταση». «Η ριζική κοινωνική και πολιτική αναδιάταξη που έλαβε χώρα, πυροδότησε μια πολιτιστική αναγέννηση σε ολόκληρη την ήπειρο» γράφει η Τσετσίνσκα. «Η μόδα, η μουσική και οι εικαστικές τέχνες βασίστηκαν σε παλαιότερα περιθωριοποιημένες παραδόσεις, δημιουργώντας καινοτόμες μορφές που στράφηκαν προς τη μελλοντική αυτοδιάθεση». 

Βιβλία και μουσική πλαισιώνουν την έκθεση

Η έκθεση αναβίωσε πολιτιστικές πρακτικές και φόρμες γνώριμες στους αυτόχθονες Αφρικανούς, που είναι μάλιστα διευρυμένες στην αμερικανική εκδοχή της έκθεσης «Μόδα της Αφρικής», σύμφωνα με τις υπεύθυνες της διοργάνωσης Ερνεστίν Γουάιτ-Μιφετού (επιμελήτρια Αφρικανικής Τέχνης του Μουσείου) και τη μεταδιδακτορική συνεργάτιδά της Ανίσα Μαλβόισιν. Η νέα έκθεση περιλαμβάνει 300 αντικείμενα, από τα οποία περίπου 130 είναι ενδύματα, υφάσματα και κοσμήματα, και περισσότερα από 50 εκθέματα από τις συλλογές του μουσείου. 

Στην έκθεση υπάρχει μια αυτοσχέδια βιβλιοθήκη με κλασικά βιβλία που εξετάζουν αυτή την ιστορία και την κληρονομιά της. Περιλαμβάνονται επίσης φωτογραφίες σε μέγεθος τοιχογραφίας με δραστηριότητες του FESTAC, της Μάριλιν Νανς, συγγραφέα του «Last Day in Lagos», όπου σε μια εικόνα, ο Στίβι Γουόντερ, που παίζει φορώντας ένα φωτεινό λευκό κοστούμι με παντελόνι καμπάνα, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με γυναίκες περίτεχνα τυλιγμένες με χειροποίητα υφάσματα Kente και άνδρες με τις ενδυμασίες της φυλής τους και διακοσμητικές κορδέλες στα πόδια. Η Νανς, που κατάγεται από το Μπρούκλιν, είπε στον Ρόντνεϊ ότι ταξίδεψε στο Λάγκος μαζί με μια ομάδα περίπου 200 μαύρων Αμερικανών από τη Νέα Υόρκη, γνωρίζοντας ότι επρόκειτο για ένα εξαιρετικά σημαντικό γεγονός. 

Η μουσική ακολουθεί τους επισκέπτες καθώς περνούν από τη μία αίθουσα στην άλλη. Η Μαλβόιζιν εξηγεί στους New York Times ότι επέλεξαν προσεκτικά μια λίστα αναπαραγωγής –προσβάσιμη μέσω κωδικού QR– με τα καυτά τραγούδια της εποχής που αντιπροσωπεύεται σε κάθε αίθουσα, τα οποία ταιριάζουν επίσης με τα ρούχα και τα αξεσουάρ που εκτίθενται: chaabi, Arab pop, hip-hop, afrobeat, highlife, jazz, kora και άλλα είδη. 

Όπως γράφει η Μαρίζα Γκάθρι στο Women’s Wear Daily, «η συνεισφορά των σχεδιαστών αφρικανικής καταγωγής είναι ήδη εμφανής στη βιομηχανία της μόδας, αλλά η έκθεση είναι αναμφισβήτητα η πρώτη ολοκληρωμένη αναγνώριση αυτής της κληρονομιάς», με την Τσετσίνσκα, η έκθεση είναι «εμπνευσμένη από το θέατρο της μόδας και το αφηγηματικό δυναμικό του, τη δημιουργία και την απόδοση ταυτοτήτων μέσω των αξεσουάρ». 

Exit mobile version