Φεστιβάλ Καννών: Ο Ρούμπεν Έστλουντ και ο…εμετός του καπιταλισμού
Ο νικητής του φετινού Χρυσού Φοίνικα έκανε μια ταινία ανοιχτή στο ευρύ κοινό, με οξύ πολιτικό χιούμορ κι ένα σενάριο ξεκάθαρα υπέρ του αδύνατου.
-
31.05.2022 Newsroom
Μέχρι και τη βράβευση του Ρούμπεν Εστλουντ με το Χρυσό Φοίνικα για το «Triangle of Sadness», οι δημιουργοί που είχαν κερδίσει δύο Χρυσούς Φοίνικες στο Φεστιβάλ Καννών ήταν μόνο μια μικρή ομάδα «εκλεκτών».
Ο πρώτος διπλός νικητής είναι ο Σουηδός Αλφ Σιόμπεργκ που κέρδισε το Grand Prix du Festival International du Film, όπως λεγόταν ακόμη τότε το μεγάλο βραβείο των Καννών, το 1946 με το «Iris and the Lieutenant» και το 1951 με το «Miss Julie». Ο δεύτερος είναι ο Φράνσις Φορντ Κόπολα που κέρδισε το 1974 με τη «Συνομιλία» και το 1979 με το «Αποκάλυψη Τώρα!». Ο τρίτος ο Δανός Μπίλε Ογκαστ που κέρδισε το 1988 με το «Πέλε ο Κατακτητης» και το 1992 με τις «Καλύτερες Προθέσεις», ακολουθούμενος από τον Εμίρ Κουστουρίτσα που κέρδισε το 1985 με το «Ο Μπαμπάς Λείπει σε Ταξίδι για Δουλειές» και το 1995 με το «Underground». Πέμπτος ο Ιάπωνας Σοχέι Ιμαμούρα που κέρδισε το 1983 με τη «Μπαλάντα του Ναραγιάμα» και το 1997 με το «Χέλι», οι Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν που κέρδισαν το 1999 με τη «Ροζέτα» και το 2005 με το «Παιδί», ο Μίκαελ Χάνεκε που κέρδισε το 2009 με τη «Λευκή Κορδέλα» και τρία χρόνια αργότερα, το 2012 με το «Amour» και ο Κεν Λόουτς που κέρδισε το 2006 το «The Wind that Shakes the Barley» και το 2016 με το «I, Daniel Blake».
Ο Ρούμπεν Έστλουντ είχε κερδίσει το 2017 το Χρυσό Φοίνικα με την αμέσως προηγούμενη ταινία του, το «Τετράγωνο».
Τι πραγματεύεται η ταινία;
Τα γυρίσματα είχαν ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2020, μετά από πολλές αναβολές λόγω της πανδημίας, ενώ πολλές σκηνές γυρίστηκαν και σε άλλα ελληνικά νησιά, αλλά και σε ένα yacht στη θάλασσα του Ιονίου. Μερικές σκηνές είχαν γυριστεί σε στούντιο στη Σουηδία.
Η ταινία του Ρούμπεν Έστλουντ είναι μία σάτιρα που ακολουθεί ένα ζευγάρι μοντέλων που έχουν μία πρόσκληση για διακοπές σε ένα πολυτελές γιοτ. Το γιοτ βυθίζεται και οι δυο τους ναυαγούν σε ένα ερημωμένο νησί με μια ομάδα δισεκατομμυριούχων και μία καθαρίστρια, με τον αγώνα για επιβίωση να ανατρέπει την καπιταλιστική κοινωνική και εισοδηματική ιεραρχία.
«Μεγάλωσα σε μία οικογένεια που η πολιτική ήταν πάντα κεντρικό θέμα των συζητήσεών μας. Ο μεγάλος μου αδελφός είναι δεξιός, συντηρητικός. Η μητέρα μου είναι κομμουνίστρια. Μπορώ να σας πω ότι τα οικογενειακά μας τραπέζια έχουν μεγάλο ενδιαφέρον (γελάει). Μέχρι να έρθει η ώρα του γλυκού έχουν συγκρουστεί και καταρρεύσει οι μεγάλες πολιτικές ιδεολογίες του 20ου αιώνα. Οπότε, ναι, η σύγκρουση του Αμερικανού κομμουνιστή καπετάνιου και του Ρώσου ολιγάρχη είναι εμπνευσμένη από τα οικογενειακά μας κυριακάτικα τραπέζια. Απλώς όλα είναι πιο τραβηγμένα και σίγουρα η ειρωνία ότι διαδραματίζεται σ’ ένα γιοτ εκατομμυρίων ελπίζω να μην πέφτει στο κενό….», δήλωσε στο flix.gr ο Έστλουντ. «Το αφήγημα ότι οι φτωχοί είναι εξορισμού καλοί άνθρωποι και οι πλούσιοι είναι ντε φάκτο διαβολικοί. Αυτό είναι πάρα πολύ απλοϊκό, όπως καταλαβαίνετε. Υπάρχουν εξαιρετικοί άνθρωποι που έχουν λεφτά και μεγάλες επιχειρήσεις και φέρονται τίμια στους εργαζόμενούς τους. Υπάρχουν φτωχοί που σε μαχαιρώνουν πισώπλατα στην πρώτη ευκαιρία. Προσπαθώ να κρατώ μία ανοικτή σκέψη και να μη χαρακτηρίζω με γενικότητες τους ανθρώπους…», πρόσθεσε ο Σουηδός κινηματογραφιστής.
Το «Triangle of Sadness» θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο από την Feelgood Entertainment.