Λουέτζι Λούνα: Η τολμηρή φωνή στη Βραζιλία του Μπολσονάρο
ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Λουέτζι Λούνα: Η τολμηρή φωνή στη Βραζιλία του Μπολσονάρο

SHARE THIS

Ανάμεσα στις όμορφες εικόνες του άλμπουμ της Βραζιλιάνας τραγουδίστριας Λουέτζι Λούνα, όπου η ίδια κολυμπά έγκυος, χορεύει στους δρόμους της γενέτειράς της Σαλβαδόρ, συγκινείται, χαμογελά και νοσταλγεί, μια πρόταση γραμμένη στο τοίχο σου μένει στο μυαλό: «Οι μαύρες γυναίκες είναι η επανάσταση».

Το νέο της άλμπουμ με τίτλο «Bom Mesmo É Estar Debaixo D’Água» έχει αναφορές στη αφρο-βραζιλιάνικη θρησκεία, στον φεμινισμό, στην αγάπη, την εκδίκηση και τη γιορτή, είναι ένα από τα πιο πολυδιαφημισμένα άλμπουμ στη Βραζιλία με πολλές θετικές κριτικές. «Στο άλμπουμ μιλώ για προσωπικά μου βιώματα, αλλά και για γυναίκες που διεκδικούν και μάχονται, που έχουν πέσει θύματα διακρίσεων και σεξισμού. Είναι ένα άλμπουμ για όλες εμάς».

Στη Βραζιλία τα περιστατικά ρατσιστικής και φυλετικής βίας έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα. Στα τέλη Νοεμβρίου ο 40χρονος Ζοάο Φρέιτας δολοφονήθηκε από άνδρα ασφαλείας έξω από το σουπερμάρκετ Carrefour στην πόλη του Σάο Πάολο. Η οικογένειά του έκανε μήνυση στον άνδρα ασφαλείας, επικαλούμενα ρατσιστικά κίνητρα στη δολοφονία του Φρέιτας, με τον γιο του προέδρου Μπολσονάρο, Εντουάρντο, να προκαλεί, απευθυνόμενος στην οικογένεια του δολοφονημένου Φρέιτας, δηλώνοντας πως «Πήρατε τώρα τον δικό σας Τζορτζ Φλόιντ».

Η Λουέτζι Λούνα δεν έχει κανένα πρόβλημα να μιλήσει για τη φυλετική βία. «Ο Μπολσονάρο αντιπροσωπεύει ό,τι πιο σκοτεινό εκφράζει η Βραζιλία. Σηματοδοτεί την επιστροφή στις μολυσμένες ιδέες του αποικιακού παρελθόντος και της χούντας. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Από τότε που ανέλαβε την προεδρία, η Βραζιλία έγινε και επισήμως μια ρατσιστική χώρα, με τα περιστατικά φυλετικής βίας από την αστυνομία να πολλαπλασιάζονται».

Στο πρώτο της άλμπουμ που βγήκε το 2019, η Λούνα μιλούσε μέσα από τα τραγούδια της για τα ταξίδια της στην Αφρική που «πάντα νιώθει σαν στο σπίτι της». Τα γυρίσματα έγιναν στο Ναϊρόμπι της Κένυα και στο Σάο Πάολο και η μουσική της παντρεύει στοιχεία και ήχους από τη βραζιλιάνικη και αφρικανική κουλτούρα της ανατολικής Αφρικής και την τζαζ. Η ίδια γεννήθηκε στο Σαλβαδόρ της πολιτείας Μπαΐα, με τους γονείς της να έχουν αναπτύξει έντονη ακτιβιστική δράση κατά της φυλετικής και ρατσιστικής βίας. Σπούδασε νομική, υποτίθεται για να έχει μια σταθερή δουλειά, αλλά ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχει εξασκήσει το επάγγελμα. Ωστόσο, όπως η ίδια τονίζει, οι νομικές της γνώσεις τη βοηθούν για να αντιλαμβάνεται τις πιο σύνθετες προεκτάσεις της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας.

Credit: Lela Beltrao / El Pais.

Σε αμφότερα τα άλμπουμ είναι διάχυτη η παρουσία της Candomblé, της θρησκείας που ασπάζεται η Λούνα και εκατομμύρια άλλοι Βραζιλιάνοι, μέσα από τους ήχους, τις τελετουργίες, το κάλεσμα στη φύση. Η θρησκεία αυτή αναπτύχθηκε από τα χρόνια της δουλείας, λόγω της στενής σχέσης των αφρικανικών φυλών με τη φύση, το περιβάλλον και τα ζώα. Μαζί με τη σάμπα και τα καρναβάλια του Ρίο, οι ήχοι από τα κρουστά της Candomblé έχουν ενσωματωθεί στο μουσικό ρεπερτόριο καλλιτεχνών όπως ο Ζιλμπέρτο Ζιλ και ο Ντοριβάλ Καϋμί.

Η Candomblé διώκεται από τους Ευαγγελιστές, φανατικούς οπαδούς του Μπολσονάρο, όμως η Λούνα είναι βέβαιη πως οι ρίζες της είναι τόσο βαθιές που δεν ξεριζώνονται. «Τραγουδάμε για την πείνα, τον πόνο και τη θλίψη. Τραγουδάμε όμως και για τις όμορφες στιγμές της ζωής, την αγάπη, την προσδοκία. Η αγάπη λυτρώνει. Η αγάπη είναι δύναμη για αυτό την επικαλούμαι συχνά μέσα στη μουσική μου».

Exit mobile version