«Εφιάλτης» στο σούπερ μάρκετ – «Καλπάζει» η ακρίβεια με ανατιμήσεις 8,8%
EUROKINISSI ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Εφιάλτης» στο σούπερ μάρκετ – «Καλπάζει» η ακρίβεια με ανατιμήσεις 8,8%

SHARE THIS

Μεγάλοι κερδισμένοι δεν θα μπορούσαν παρά να είναι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Επιβάρυνση περί τα 524 εκατ. ευρώ υπήρξε στην τσέπη των καταναλωτών προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του οκταμήνου Ιανουαρίου – Αυγούστου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, όπως καταδεικνύει η έκθεση της εταιρίας ερευνών καταναλωτικών προϊόντων Circana, που πιστοποιεί την οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται χιλιάδες νοικοκυριά.

Μεγάλοι κερδισμένοι δεν θα μπορούσαν παρά να είναι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που είδαν τις πωλήσεις τους σε αξία να αυξάνονται κατά 9,88% στα 5,85 δισ. ευρώ από 5,326 δισ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Πρόκειται, ωστόσο για πληθωριστική άνοδο, καθώς ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε μόλις 1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο επτάμηνο του 2023 καταγράφηκε αύξηση αξίας πωλήσεων 9,8% αλλά ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1% γεγονός που σημαίνει πως η άνοδος του τζίρου οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των τιμών, που άγγιξε το 8,8%.

Αναφορικά με τις κατηγορίες προϊόντων, στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος 9,7% σε αξία πωλήσεων αλλά μόλις 1,1% όσον αφορά το όγκο πωλήσεων. Η συνολική κατηγορία Οικιακής Φροντίδας (Ηousehold), που αντιστοιχεί σε 9,9% του τζίρου, αυξήθηκε κατά 10,2% σε αξία πωλήσεων και υποχώρησε -1% σε όγκο πωλήσεων, ενώ τα προϊόντα Προσωπικής Φροντίδας και Υγιεινής (ΗΒΑ), που συνεισφέρει το 11,4% των εσόδων της αγοράς, γνώρισε άνοδο 9,9% σε αξία πωλήσεων και οριακή αύξηση 0,7%, σε όγκο πωλήσεων.

Στους «χαμένους» και τα συσκευασμένα τρόφιμα που ανατιμήθηκαν 6,1% -εκεί οφείλεται και η αύξηση πωλήσεων 6,9%- αλλά κατέγραψαν οριακή πτώση 0,8% στον όγκο πωλήσεων.

Οι κερδισμένοι
Οι κερδισμένοι της κατανάλωσης στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου ήταν τα snacks (αύξηση 14,5% των πωλήσεων σε αξία και 4,7% σε όγκο με άνοδο των τιμών κοντά στο 10%), τα αναψυκτικά (άνοδο 10,9% των πωλήσεων, 3,8% του όγκου και ανατιμήσεις πάνω από 7%), και τα αλκοολούχα ποτά (αύξηση 7,5% σε αξία, 3,1% σε όγκο και ανατιμήσεις πάνω από 4%).

Ακόμη, αξίζει να αναφερθεί πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, συνεχίζουν τις «υψηλές πτήσεις». Στο οκτάμηνο του 2023, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,2% με τα προϊόντα private label να γνωρίζουν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης (12,9%). Σημειώνεται πως τα επώνυμα προϊόντα (branded) που αντιστοιχούν στο υπόλοιπο 73,8 του τζίρου καταγράψαν ανάπτυξη 8,8%.

Ο ρόλος του τουρισμού

Η ανοδική πορεία πάντως του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε ο τουρισμός. Στην Κρήτη οι πωλήσεις αυξήθηκαν 17,8%, στην Πελοπόννησο 11,5%, κατά 8,7% στην Κεντρική Ελλάδα όσο και στη Θεσσαλονίκη και 10,8% στη Βόρειο Ελλάδα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Circana δεν δίνει στοιχεία για Κυκλάδες, Ιόνιο, Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο.

Exit mobile version