
Σε εστία πολιτικής και κοινωνικής αυτανάφλεξης έχει εξελιχθεί η νέα τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας για τη βιντεοσκόπηση της διδασκαλίας στα σχολεία με πρόσχημα τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας και την εξ αποστάσεως παρακολούθηση μαθημάτων.
Η επίμαχη τροπολογία που κατατέθηκε αιφνιδιαστικά στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και εγκρίθηκε την Παρασκευή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις τόσο από την αντιπολίτευση όσο και από την εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς.
Πέτσας: Να υπάρχει ο εξοπλισμός και η διάθεση όλων να συνδράμουν στην ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών
Σήμερα, στο πλαίσιο της επίσημης ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας υπερασπίστηκε την επιλογή της κυβέρνησης για το ιδιότυπο καθεστώς λειτουργίας των σχολείων, αποφεύγοντας ωστόσο να απαντήσει επί της ουσίας στις ερωτήσεις για τη δριμεία κριτική που έχει δεχθεί η απόφαση του Υπουργείου.
Σύμφωνα με τον κ. Πέτσα, δεν τίθεται ζήτημα παραβίασης δικαιωμάτων των παιδιών, επειδή υπάρχει η σύμφωνη γνώμη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.«Όλοι έχουμε ευαισθησία στα προσωπικά δεδομένα… Αυτό που έχει σημασία είναι να υπάρχει ο εξοπλισμός και η διάθεση όλων να συνδράμουν στην ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Χαρίτσης: Πώς μπορεί η κυβέρνηση να επικαλείται την ευθύνη των παιδιών;
Τα πυρά της αντιπολίτευσης προκάλεσε η παραπάνω τοποθέτηση του Στέλιου Πέτσα, με τον εκπρόσωπο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Χαρίτση να απαντά σε υψηλούς τόνους με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα. Ο εκπρόσωπος τύπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης στηλιτεύει την επιλογή της κυβέρνησης να στείλει τα ΜΑΤ στις πλατείες, την ώρα που «παίρνει το αχρείαστο ρίσκο να ανοίξει τα σχολεία για ελάχιστες μέρες».
Μόνη της η κυβέρνηση στην -οργουελικής έμπνευσης- νέα διαδικασία διδασκαλίας
Ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, η κυβέρνηση είναι μόνη της σε αυτό, αφού τόσο η ΟΛΜΕ όσο και η ΟΙΕΛΕ θεωρούν παράνομη μία τέτοια πρακτική διδασκαλίας, και καλούν τους εκπαιδευτικούς να μην υλοποιήσουν την απόφαση του Υπουργείου, σημειώνοντας παράλληλα ότι πρόκειται για μία αντισυνταγματική απόφαση.
Η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ
“Η εκπαιδευτική κοινότητα πρώτη φορά αντιμετωπίζει τέτοια απαξίωση και αντιδημοκρατικότητα από υπουργό Παιδείας. Η υπουργός, αν και νομικός, δε φαίνεται να συγκινείται ιδιαιτέρως από όσα προστάζει το Σύνταγμα, οι νόμοι και οι παγκόσμια αποδεκτές δημοκρατικές αξίες.
Σε καμία νομοθετική πρωτοβουλία της δεν υπήρξε κανένας θεσμικός διάλογος με τους κοινωνικούς φορείς, κατεδαφίζοντας κάθε δημοκρατικό κεκτημένο. Κανένα νομοσχέδιο δεν δόθηκε στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες για διαβούλευση. Εκπαιδευτικοί και γονείς μαθαίνουμε τα νομοσχέδια από «διαρροές» σε ΜΜΕ ή κατόπιν της κατάθεσής τους.
Αντί να προχωρήσει σε διάλογο με τους δημοκρατικά εκλεγμένους εκπροσώπους της εκπαιδευτικής κοινότητας, επιδίδεται σε επικοινωνιακές δηλώσεις χωρίς ουσιαστικά επιχειρήματα και νομοθετεί χωρίς έλεγχο κάθε νεοφιλελεύθερη ρύθμιση που διαλύει τη δημόσια εκπαίδευση. Την ίδια ώρα βάζει σε κίνδυνο την υγεία εκπαιδευτικών, μαθητών και των οικογενειών τους, αγνοώντας ή και διαστρεβλώνοντας τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και του ΠΟΥ. Και όλα αυτά έχοντας την αμέριστη στήριξη των «παπαγάλων» των συστημικών ΜΜΕ, που όλως τυχαίως εδώ και καιρό κατασυκοφαντούν τους εκπαιδευτικούς και τις ομοσπονδίες τους.
Η πρώτη της αντιδημοκρατική νομοθέτηση, χωρίς φυσικά να προηγηθεί διάλογος, αφορούσε στην απαράδεκτη εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων ιδιωτικών κολεγίων με τους αποφοίτους των δημόσιων πανεπιστημίων, που παραβιάζει ευθέως το άρθρο 16 του Συντάγματος. Επικαλείτο μάλιστα μία ευρωπαϊκή οδηγία, την οποία παρότι την ζήτησαν και οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και κόμματα της αντιπολίτευσης κατά τη συζήτηση στη Βουλή, ουδέποτε την φανέρωσε.
Συνέχισε το αντιδημοκρατικό της ολίσθημα, καταθέτοντας προς διαβούλευση ένα άκρως αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο, εν μέσω πανδημίας, με τα σχολεία κλειστά, τη Βουλή να υπολειτουργεί, τις συναθροίσεις να απαγορεύονται, την πολιτική επιστράτευση να επαναφέρεται κα τα σωματεία να μην μπορούν να κάνουν ούτε γενικές συνελεύσεις. Για την κίνησή της αυτή, εκτός από την πανελλαδική κατακραυγή από εκπαιδευτικούς, γονείς και κόμματα της αντιπολίτευσης, επήλθε και καταγγελία από την Ευρωπαϊκή Συνδικαλιστική Επιτροπή για την Εκπαίδευση (ΕΤUCE), που αντιπροσωπεύει 132 συνδικάτα στην εκπαίδευση, δηλαδή 11 εκατομμύρια εκπαιδευτικούς στην Ευρώπη.
Τελευταίο επεισόδιο του αντιδημοκρατικού κατρακυλίσματος της υπουργού η αντισυνταγματική και καθ’όλα αυθαίρετη, απαράδεκτη και αιφνιδιαστική τροπολογία στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, με την οποία προσπαθεί να στήσει, εν μέσω πανδημίας, Οργουελιανό περιβάλλον στα σχολεία μας, καταπατώντας κάθε ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών. Προφανώς, για την κ. Κεραμέως, όταν οι νόμοι δεν συμφωνούν μαζί της, τόσο το χειρότερο γι’αυτούς… Εν μία νυκτί, χωρίς διάλογο και χωρίς να περάσει από την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων ή την επιτροπή ελέγχου συνταγματικότητας, αλλάζει την ελληνική νομοθεσία περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, καταπατώντας τα ατομικά δικαιώματα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών. Ευτυχώς για το πολίτευμα της χώρας μας, η κ. Κεραμέως δεν μπορεί να αλλάξει ούτε το Σύνταγμα, ούτε τις Διεθνείς Συνθήκες Δικαιωμάτων, ούτε τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων προφανώς δεν είναι υποχρεωτικές για την κ. Κεραμέως, παρότι, όπως αναφέραμε παραπάνω, λίγους μήνες νωρίτερα επικαλείτο δήθεν υποχρεωτικές ευρωπαϊκές οδηγίες, χωρίς όμως να τις παρουσιάσει. Επικαλέστηκε μάλιστα από το βήμα της Βουλής διαβούλευση που έγινε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Όταν όμως ζητήθηκε από κόμματα της αντιπολίτευσης να καταθέσει την γνωμοδότηση της ΑΠΔΠΧ, δεν το έκανε και λίγο αργότερα αποχώρησε από τη Βουλή για να βγει στα κανάλια και να καλλιεργήσει την επικοινωνιακή της φούσκα.
Εξαιρετικά κρίσιμο ζήτημα αποτελεί και η ολοκληρωτική της άγνοια της σχολικής πραγματικότητας, της διαμόρφωσης της ατμόσφαιρας της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Η διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων, ακίνητος σε ένα σημείο, μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου. Είναι μία ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση. Η προσπάθεια που έγινε τα τελευταία χρόνια για ακύρωση της μετωπικής διδασκαλίας ακυρώνεται εμφατικά με την εμβληματική επανατοποθέτηση της στο κέντρο της διδακτικής διεργασίας.
Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται – ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς- από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με μαθητές και καθηγητές;
Πώς θα προστατευθούν από μία πιθανή διαπόμπευση – και με μαγνητοσκόπηση μάλιστα – μαθητές και καθηγητές;
Πώς θα προστατευθούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας αλλά και των εκπαιδευτικών; Όταν απαιτείται έγγραφη βεβαίωση του γονέα ή κηδεμόνα για την ανάρτηση φωτογραφιών που απεικονίζουν τον μαθητή από σχολικές δράσεις σε ιστοσελίδα του σχολείου πως είναι διασφαλισμένη νομικά η μετάδοση του μαθήματος σε απευθείας σύνδεση;
Η καταγραφή ήχου και εικόνας των μαθητών και των εκπαιδευτικών συνιστά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η προβολή οποιουδήποτε ισχυρισμού ότι η υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα αναιρείται από την δήθεν προστασία του δικαιώματος ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση είναι μια επίκληση υποκριτική καθώς η κυβέρνηση που το επικαλείται έστειλε καθηγητές για να διδάξουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα τον Φεβρουάριο ενώ όσο λειτουργούσε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απέκλεισε εν γνώσει της μαθητές χαμηλότερων οικονομικών στρωμάτων. Η δε επίκληση της δημόσιας υγείας δεν μπορεί να αφορά τμήμα και όχι το σύνολο των μαθητών.
Οι εκπαιδευτικοί, σεβόμενοι τη Δημοκρατία, το Σύνταγμα και τις Διεθνείς Συμβάσεις για τα Ατομικά Δικαιώματα θα προασπιστούν την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα των ίδιων και των μαθητών τους και σε καμία περίπτωση δε θα επιτρέψουν τον ευτελισμό της παιδαγωγικής ελευθερίας και την μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ριάλιτι.
Η αντισυνταγματική και έτσι κι αλλιώς ανεφάρμοστη, ελλείψει υποδομών, απόφαση της υπουργού δεν θα εφαρμοστεί από κανένα/καμία εκπαιδευτικό.
Καλούμε τους συναδέλφους να μην υλοποιήσουν την απόφαση, που θεσμοθετήθηκε με την ψήφιση της τροπολογίας, σε περίπτωση που τους ζητηθεί να πράξουν κάτι τέτοιο.
Καλύπτουμε πολιτικά, συνδικαλιστικά κάθε συνάδελφο ο οποίος θα αντιμετωπίσει το παραμικρό πρόβλημα με την υλοποίηση της απόφασης.
Καλούμε τις ΕΛΜΕ να προχωρήσουν άμεσα σε ενημερώσεις των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και να παρεμβαίνουν στις περιπτώσεις που ασκούνται πιέσεις στους συναδέλφους για να εφαρμόσουν την αναμετάδοση του μαθήματος.
Η ΟΛΜΕ σε συνεργασία με τις άλλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και την ΑΔΕΔΥ θα προβεί σε όλες εκείνες τις ενδεδειγμένες κινήσεις, προς πάσα κατεύθυνση, προκειμένου να προασπιστεί την δημόσια εκπαίδευση και να ανατρέψει το απαράδεκτο αυτό νομοθέτημα.
Ταυτόχρονα θα επιδιωχθεί με τρόπο άμεσο και αποφασιστικό η συνεργασία με τα ευρωπαϊκά συνδικάτα ώστε να καταγραφεί και να παρουσιασθεί το εάν έχει εφαρμοστεί παρόμοια πολιτική σε οποιαδήποτε χώρα της Ε.Ε αλλά και να αναδειχθεί η αντιδημοκρατικότητα που αποτελεί συστατικό στοιχείο αυτής της πολιτικής. Θα εξετασθεί ακόμα και η δυνατότητα προσφυγής στους αρμόδιους μηχανισμούς και αρχές της Ε.Ε σε διοικητικό και δικαστικό επίπεδο.”
Η ανακοίνωση της ΟΙΛΕ
“ΔΕΝ ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΜΕΡΩΝ/ΜΙΚΡΟΦΩΝΩΝ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ – ΑΝΑΜΕΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ Υ.Α. ΠΟΥ ΘΑ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΕΙ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΘΟΡΙΣΟΥΜΕ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Η ΟΙΕΛΕ καλεί τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς να μην αποδεχθούν τη λειτουργία καμερών/μικροφώνων και την απευθείας μετάδοση μαθημάτων από την τάξη.
Θα αναμείνουμε την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που προβλέπεται στην παράγραφο 3 της τροπολογίας, σύμφωνα με την οποία θα ορίζεται εάν και με ποιους τρόπους θα πραγματοποιηθεί η μετάδοση των μαθημάτων, αφού πρώτα διενεργηθεί «εκτίμηση αντικτύπου» για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ώστε να αποφασίσουμε τις επόμενες κινήσεις μας σε νομικό και πολιτικό επίπεδο, είτε ως Ομοσπονδία είτε σε συνεργασία με τις υπόλοιπες συλλογικότητες της εκπαίδευσης.
Υπενθυμίζουμε ότι τυχόν εφαρμογή της βιντεοσκόπησης πριν εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει «τον τρόπο και τα μέσα τεχνολογίας» εφαρμογής της απευθείας μετάδοσης είναι παράνομη και καλούμε τους συναδέλφους να καταγγέλλουν στην ΟΙΕΛΕ τα σχολεία που θα προχωρήσουν σε παράνομες ενέργειες.
Τέλος, έχουμε γνωστοποιήσει τις απόψεις μας στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, την οποία η Υπουργός Παιδείας επικαλέστηκε στη Βουλή για να ψηφιστεί η τροπολογία. Περιμένουμε η Αρχή να σταθεί στο ύψος των (κρίσιμων) περιστάσεων και με υπευθυνότητα να τοποθετηθεί για το ζήτημα, όπως είχε πράξει και το 2016 σε αντίστοιχη, μεμονωμένη περίπτωση στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Ευχόμαστε στις μαθήτριες και στους μαθητές της Γ’ Λυκείου που αύριο επιστρέφουν στις τάξεις και ετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες, καλή επιτυχία, κουράγιο και δύναμη σ’ αυτούς και στις οικογένειές τους.”
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΥΡΟΥΤΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ