Καραμανλής: Και τα πιο άρτια συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους
EUROKINISSI ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Καραμανλής: Και τα πιο άρτια συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους

SHARE THIS

«Σιώπησα σεβόμενος τα θύματα. Ήταν χρέος μου να μιλήσω εδώ στην Βουλή. Οι περισσότεροι που μίλησαν ενέδωσαν στην σκοπιμότητα και τη μικροπολιτική συγκυρία».

Ευθύνες μοίρασε σήμερα στην Βουλή ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στην πρώτη του, πολυανόμενη, τοποθέτηση για το φρικτό δυστύχημα στα Τέμπη. Ο ίδιος προσπαθώντας να αποκρούσει την κριτική για τα ελλιπή συστήματα ασφαλείας, απέδωσε τις ευθύνες κυρίως στον σταθμάρχη καθώς όπως είπε «Και τα πιο άρτια συστήματα καταλήγουν στους ανθρώπους».

Είκοσι μέρες μετά την εθνική τραγωδία, ο Κ. Καραμανλής επιχείρησε να απεκδυθεί των ευθυνών του μιλώντας σήμερα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, λέγοντας ότι ο ίδιος ανέλαβε το μερίδιο της πολιτικής ευθύνης που φέρει.

Για ακόμη μία φορά από την Κυβέρνηση, είδαμε να επιρρίπτονται ευθύνες ξανά στον προφυλακισμένο σταθμάρχη, με τον πρώην υπουργό να δηλώνει παρά τις καταγγελίες, ότι υπήρχε τηλεδιοίκηση στον σταθμό της Λάρισας και μάλιστα «χρησιμοποιήθηκε και ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν την ώρα του δυστυχήματος».

«Μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν την τελευταία τριετία με το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν ο σταθμός της Λάρισας. Λειτουργούσε έως τις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή μία ώρα πριν το δυστύχημα και μπορούσε ο σταθμάρχης να κάνει αυτόματη χάραξη της διαδρομής, όπως οι προηγούμενοι. Δεν την έκανε αυτόματα και την έκανε χειροκίνητα» επισήμανε.

Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας το βράδυ του δυστυχήματος είπε ο κ. Καραμανλής «Δικλείδα ήταν το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που δεν χρησιμοποιήθηκε. Δικλείδα ήταν ο δεύτερος και τρίτος σταθμάρχης που δεν ήταν στις θέσεις τους. Δικλείδα ήταν ο κανονισμός ασφαλείας του ΟΣΕ που δεν εφαρμόστηκε. Δικλείδα ήταν το πώς θα έπρεπε να γίνονται οι αναγγελίες για τα δρομολόγια αλλά δεν έγιναν με τον σωστό τρόπο». σημείωσε.

Για την επίμαχη σύμβαση 717 του 2014, υπογράμμισε πως «παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο. Μας παραδόθηκε λειτουργικά μόνο το 18%. Το προχωρήσαμε στο 70%», σχολιάζοντας πως «άλλο η απορρόφηση άλλο η εκτέλεση του έργου»

«Το 2016 παραδόθηκαν μόνο οι 17 από τους 52 σταθμούς, από τους οποίους οι μισοί ανασκευάστηκαν από το 2021» ανέφερε.

Όπως τόνισε μεταξύ 2017 με 2019, το παραδοτέο έργο είναι μηδενικό. Ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε, ούτε ένα έργο τηλεδιοίκησης παραδόθηκε.

Ως μεγάλο πρόβλημα στη λειτουργία των σιδηροδρόμων ανέδειξε «το σπάσιμο των εργολαβιών που καταλήγει σε μία βαβέλ» «Θεσμοθετούμε ενιαία διαδικασία. Ένας εργολάβος για όλο το έργο» ανέφερε.

Τι είπε για τα συστήματα ασφαλείας

Ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε στα «ψεύδη» που έχουν ακουστεί το τελευταίο διάστημα όσον αφορά τη σύγκρουση των τρένων στα Τεμπη.

Πρώτο ψέμα, είπε ο κ. Καραμανλής, ότι «αναφέρουν πως στο σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Αυτό δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Διέθετε σύστημα από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν σε λειτουργία μια ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει την διαδρομή ηλεκτρονικά όπως έκαναν οι προηγούμενοι. δυστυχώς δεν το έκανε, τη χάραξε χειροκίνητα και ξέχασε ένα κλειδί. Επειδή λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης μπορούσε να δει το τρένο στη λάθος κατεύθυνση για 12 λεπτά αλλά δυστυχώς δεν το έκανε

Ο Κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι είναι ψέμα ότι αν λειτουργούσε το σύστημα ΕΤCS το δυστύχημα θα είχε αποτραπεί, είπε ο κ. Καραμανλής εξηγώντας ότι «Από τη στιγμή, λοιπόν, που ο σταθμάρχης εγκατέλειψε την τηλεδιοίκηση και έδωσε εντολή παράκαμψης του κόκκινου σηματοδότη, όποιο σύστημα και αν υπήρχε δεν θα λειτουργούσε. Και το ETCS και τη σηματοδότηση, θα τα απενεργοποιούσε η ίδια η εντολή του σταθμάρχη. Θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα; Ναι. Θα είχε αποτραπεί; Δυστυχώς αυτό δεν το γνωρίζουμε. Γιατί όλα τα συστήματα, ακόμα και τα πιο άρτια, καταλήγουν στους ανθρώπους που τα χειρίζονται. Ή, όπως σε αυτή την περίπτωση δυστυχώς, στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται. Το ETCS δεν είναι σε ευρεία χρήση, όπως αναληθώς διαδίδεται. Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ήδη εγκατεστημένο στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου σε δύο μόνο χώρες, το Λουξεμβούργο και την Ολλανδία. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ελλάδα, θα είμαστε μία από τις ελάχιστες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που θα έχουν ETCS στο 100% του ηλεκτροδοτούμενου δικτύου τους».

«Ισχυρίζονται ότι αν είχαμε ραδιοκάλυψη GSMR θα είχαμε προλάβει το κακό. Ισχυρίζονται από την αξιωματική αντιπολιτευση ότι το σύστημα είχε παραδοθεί. Παραλείπουν να πουν ότι έλειπε η απαραίτητη πριν την χρήση του αξιολόγηση και πιστοποίηση. Τα στάδια προχώρησαν την τελευταία 3ετία με έγκριση και πιστοποιητικό συμμόρφωσης. Το GSMR τέθηκε σε λειτουργία το 2022. Το σύστημα αυτό που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται είναι αυτό που χρησιμοποιήθηκε και ακούσαμε τους διαλόγους που έχουν δοθεί σε δημοσιότητα» πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

«Εμείς προχωρήσαμε σε διαδικασίες προσλήψεων με διαγωνισμούς ΑΣΕΠ»

Απαντώντας στα περί υποχρηματοδότησης του ΟΣΕ από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ο Κώστας Καραμανλής είπε ότι «αυξήσαμε από 45 σε 75 εκατ. ευρώ την χρηματοδότηση του ΟΣΕ ενώ προβλέψαμε κονδύλια από το Ταμέιο Ανάκαμψης».

Για τον αριθμό των εργαζομένων, δε, είπε ότι «από το 2009 και μετά ο αριθμός εργαζόμενων έβαινε μειούμενος. Πότε ανακόπηκε η πορεία; Το 2022. Εμείς προχωρήσαμε σε διαδικασίες προσλήψεων με διαγωνισμούς ΑΣΕΠ το 2022 και 2023. Διαδικασίες αδιάβλητες και δυστυχώς χρονοβόρες. Το 2015-19 έγιναν μόλις 24 προσλήψεις, επί των δικών μας ημερών έγιαν περισσότερες από 200 προσλήψειες και άλλες 200 με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Σε μια περίοδο μείωσης υπαλλήλων από το 2022 άρχισε να αυξάνεται ο αριθμός. Σε μια τόσο οδυνηρή στιγμή για την κοινωνία μας ας συμφωνήσουμε για τα γεγονότα».

Όσον αφορά τη σύμβαση με την Hellenic Train αφού είπε ότι «έχουν ακουστεί σημεία και τέρατα» στη συνέχεια εξήγησε ότι «το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφασίζει να διαγράψει χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς το δημόσιο ύψους 700 εκατ. ευρώ και στην συνέχεια να την πωλήσει έναντι 45 εκατ. ευρώ. Το 2022 υποχρεώνουμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να επιβεβαιώνει τα δρομολόγια που εκτελεί να πληρώνει για την χρήση της υποδομής που χρησιμοποιεί».

«Δεν κρύφτηκα ποτέ στην ζωή μου και δεν δίστασα να αναλάβω τις ευθύνες μου. Παραλάβαμε μια σύμβαση στο 18% και την πήγαμε στο 70% δυστυχώς όχι στο 100%. Στον τομέα σιδηροδρόμων προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε παθογένειες δεκαετιών. Όμως για να εξαλείφουν απαιτούνται χρόνια. Δεν θα ήμουν συνεπής με τα πιστεύω μου αν θεωρούσα ότι προσωπικά και εγώ δεν φέρω μερίδιο ευθύνης για όλα αυτά. Δεν συμφωνώ με λογικές που λένε ότι τα έκανα όλα καλά» υπογράμμισε και συμπλήρωσε

«Σιώπησα σεβόμενος τα θύματα. Ηταν χρέος μου να μιλήσω εδώ στην Βουλή. Οι περισσότεροι που μίλησαν ενέδωσαν στην σκοπιμότητα και τη μικροπολιτική συγκυρία».

Exit mobile version