Ναυάγιο στην Πύλο: Ψηφιακή αναπαράσταση αποκαλύπτει ενεργό ρόλο του Λιμενικού στη βύθιση του σκάφους
Σύμφωνα με τη Forensis, η ρυμούλκηση από σκάφος του Λιμενικού καθώς και οι ταχύτητες που ανέπτυξε φεύγοντας υπήρξαν μοιραίες για τη βύθιση.
-
07.07.2023 Newsroom
Σε ψηφιακή αναπαράσταση του πολύνεκρου ναυαγίου στην Πύλο προχώρησε η οργάνωση Forensis, φέρνοντας στο φως αποκαλυπτικά στοιχεία σχετικά τις αιτίες πίσω από τον τραγικό θάνατο εκατοντάδων μεταναστών.
Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων η Forensis (αδερφή οργάνωση της γνωστής ερευνητικής ομάδας Forensic Architecture,) το Λιμενικό είχε ενεργό ρόλο στη βύθιση του σκάφους ύστερα από δύο απόπειρες πρόσδεσης και ρυμούλκησης.
Συγκεκριμένα, η ψηφιακή αναπαράσταση του σκάφους και της τροχιάς του αποκαλύπτει ότι οι ενέργειες του Λιμενικού Σώματος οδήγησαν στον πνιγμό πάνω από 600 ανθρώπων και ότι η ενημέρωση του Λιμενικού για το περιστατικό ήταν παραπλανητική.
«Πήραμε συνεντεύξεις από επιζώντες που κατέθεσαν ότι η ρυμούλκηση του σκάφους από το Λιμενικό οδήγησε στην ανατροπή του και ότι αφού το σκάφος έγειρε στο πλάι, το Λιμενικό έφυγε από τη σκηνή, επιστρέφοντας μόνο 30 λεπτά αργότερα για να σώσει ανθρώπους στο νερό» τονίζει η Forensis και προσθέτει:
«Συνδυάσαμε δορυφορικές εικόνες, βίντεο και φωτογραφίες, δεδομένα παρακολούθησης σκαφών και μαρτυρίες από στελέχη της ακτοφυλακής για να χαρτογραφήσουμε την τροχιά του σκάφους μεταναστών.
Τι αποκαλύπτουν χαρτογράφηση και μαρτυρίες επιζώντων
Σύμφωνα με την χαρτογράφηση, τα συμβάντα που καταγράφονται από τον καπετάνιο του Λιμενικού στα αρχεία καταγραφής της γέφυρας δεν συνάδουν με τις συντεταγμένες που τα συνοδεύουν. Τα ημερολόγια λένε ότι μεταξύ 23:57-00:44 το σκάφος άρχισε να κινείται δυτικά με ταχύτητα 3 κόμβους. Αντίθετα, διαπιστώσαμε ότι ταξίδεψε με 4,95 κόμβους.
Τα ημερολόγια αναφέρουν ότι μεταξύ 00:44-01:40 το πλοίο συνέχιζε να κατευθύνεται δυτικά. Αντίθετα, βρήκαμε ότι έστριψε νότια, διανύοντας 0,56 nm σε 56 λεπτά, με ταχύτητα σχεδόν ακινητοποιημένης 0,6 κόμβων. Ο καπετάνιος του Λιμενικού αποτυγχάνει να εξηγήσει τι συνέβη κατά τη διάρκεια αυτής της 1 ώρας όπου το σκάφος ήταν ακίνητο».
Η Forensis τονίζει ότι «με μάρτυρες ανακατασκευάσαμε το σκάφος και τον τρόπο κατανομής των ανθρώπων στο πλοίο. Το σκάφος είχε 3 καταστρώματα, όλα γεμάτα κόσμο, συνολικά 720-750. Υπήρχαν πολλές γυναίκες και παιδιά σε ένα ξεχωριστό, φυλασσόμενο δωμάτιο στο μπροστινό μέρος του μεσαίου καταστρώματος. Κανένας δεν επέζησε.
Οι μάρτυρες περιέγραψαν τις συνθήκες του ταξιδιού. Το σκάφος χάθηκε, πλοηγώντας χρησιμοποιώντας τη θέση του ήλιου. Ο κινητήρας υπερθερμαίνονταν και δυσλειτουργούσε και οι προμήθειες τελείωσαν, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 2 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους πριν από τη βύθιση. Το σκάφος βρισκόταν σε σαφή κίνδυνο.
Οι κινήσεις του Λιμενικού
Γύρω στα μεσάνυχτα, το Λιμενικό είπε στο σκάφος μεταναστών να ακολουθήσει το δικό τους. Είπαν ότι θα τους πήγαιναν στα ιταλικά ύδατα και θα τους παρέδιδαν στην ιταλική ακτοφυλακή. Αυτό είναι σύμφωνο με την κίνηση προς τα δυτικά που αναφέρεται στα ημερολόγια σκαφών του Λιμενικού.
Όταν η μηχανή του σκάφους μεταναστών σταμάτησε, το Λιμενικό το πλησίασε ξανά, με την πρύμνη του να ακουμπά την πλώρη τους. Ένας μασκοφόρος ανέβηκε στη βάρκα τους και έδεσε ένα σχοινί στο κιγκλίδωμα, εκτός κέντρου, στα δεξιά.
Το Λιμενικό προσπάθησε να ρυμουλκήσει το σκάφος μεταναστών δύο φορές. Την πρώτη φορά, το σχοινί έσπασε μέσα σε δευτερόλεπτα. Τη δεύτερη φορά, χρησιμοποιώντας το ίδιο σχοινί, το Λιμενικό πήγε ακόμα πιο γρήγορα. Η ρυμούλκηση ώθησε το σκάφος «σαν πύραυλος», με αποτέλεσμα να λικνιστεί και να ανατραπεί προς τα δεξιά.
Μετά τη βύθιση, οι επιζώντες ανέβηκαν στο κύτος του σκάφους που ανατράπηκε. Το σκάφος του Λιμενικού έφυγε, δημιουργώντας μεγάλα κύματα που επιτάχυναν τη βύθιση και δυσκόλεψαν την κολύμβηση για τους παρασυρόμενους. Πέρασαν 20-30’ πριν επιστρέψουν με φουσκωτή βάρκα και αρχίσουν να ψάχνουν για ανθρώπους στο νερό».
Ο φόβος των διασωθέντων
Σύμφωνα με την έρευνα, οι αρχές πήραν τα τηλέφωνα των επιζώντων. «Κάποιοι θυμήθηκαν να κινηματογραφούν τις στιγμές που οδήγησαν στη βύθιση και να έχουν τα τηλέφωνά τους προστατευμένα σε αδιάβροχες θήκες. Κανένα από αυτά τα τηλέφωνα δεν έχει επιστραφεί.
Όλοι οι επιζώντες με τους οποίους μιλήσαμε ήταν τραυματισμένοι και φοβόντουσαν τις επιπτώσεις από τις ελληνικές αρχές. Ζήτησαν να μην κατονομαστούν. Όταν ρωτήθηκαν γιατί κινδύνευαν να μας μιλήσουν, ένας από αυτούς απάντησε «Έχασα τους φίλους μου, τον ξάδερφό μου, τον κουνιάδο μου. Πρέπει να βρω δικαιοσύνη».
When the engine of the migrant boat stopped, the HCG approached it again, its stern touching their bow. A masked man climbed onto their boat and tied a rope to the railing, off-centre, to the right. pic.twitter.com/FQ3ZpvkEmR
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
The HCG tried to tow the migrant vessel twice. The first time, the rope broke within seconds. The second time, using the same rope, the HCG went even faster. The towing propelled the boat ‘like a rocket’, causing it to rock and capsize to the right. pic.twitter.com/v993If9YdV
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
Our digital reconstruction of the boat and its trajectory reveals that actions by the Hellenic Coast Guard’s (HCG) led to the drowning of over 600 people, and that the HCG’s account of the incident was misleading. pic.twitter.com/vykPgo5Bm0
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
Our digital reconstruction of the boat and its trajectory reveals that actions by the Hellenic Coast Guard’s (HCG) led to the drowning of over 600 people, and that the HCG’s account of the incident was misleading. pic.twitter.com/vykPgo5Bm0
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
We combined satellite imagery, videos and photos, vessel tracking data, and testimonies from coast guard officials to map the trajectory of the migrant boat. View on our interactive platform: https://t.co/ePzd0a6m5M
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
The mapping shows that the events logged by the HCG captain in the bridge logs are inconsistent with the coordinates that accompany them. The logs say that between 23:57-00:44 the boat started moving westward at a speed of 3 kn. Instead, we found that it travelled at 4.95 kn. pic.twitter.com/Y9eER0LCuV
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
The logs state that between 00:44-01:40 the vessel kept heading west. Instead, we found that it turned south, travelling 0.56nm in 56 minutes, at a near-halt speed of 0.6knots. The HCG captain fails to explain what happened during this 1 hour where the boat was stationary. pic.twitter.com/rNPLpwqyaA
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
With witnesses, we reconstructed the boat and the way people were distributed onboard. The boat had 3 decks, all filled with people, a total of 720-750. There were several women and children in a separate, guarded room in the front of the middle deck. None survived. pic.twitter.com/v8IlGcVAdw
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
The witnesses described the conditions of the journey. The boat was lost, navigating using the position of the sun. The engine was overheating & malfunctioning, and supplies were running low, resulting in at least 2 people dying before the sinking. The boat was in clear distress. pic.twitter.com/rSj77HHHgl
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023
At around midnight, the HCG told the migrant boat to follow theirs. They said they would take them to Italian waters and hand them over to the Italian coast guard. This is consistent with the westward move reported in the HCG vessel logs. pic.twitter.com/qnUwNXTsRx
— Forensis (@counterinv) July 7, 2023