Δάκρυα υποκρισίας: Τα ΜΜΕ θυμήθηκαν την «βροχή» καταγγελιών για τραγικές ολιγωρίες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Δάκρυα υποκρισίας: Τα ΜΜΕ θυμήθηκαν την «βροχή» καταγγελιών για τραγικές ολιγωρίες

SHARE THIS

Τραγικά κενά ασφαλείας και μαζικές ελλείψεις με τις καταγγελίες να κάνουν λόγο για ένα σιδηροδρομικό δίκτυο στον αυτόματο, χωρίς φωτοσήμανση και έλεγχο κυκλοφορίας, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις και τις ηχηρές διαμαρτυρίες εργαζομένων εδώ και καιρό

Μπαράζ καταγγελιών και αποκαλυπτικών δηλώσεων από τη νύχτα για την τεράστια, πρωτοφανή, τραγωδία στην περιοχή «Ευαγγελισμός» των Τεμπών, που αποτελεί το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ιστορία της χώρας αλλά θα μπορούσε να έχει αποτραπεί από το σύστημα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης.

Όπως αναφέρεται στην efsyn, πολίτες, εργαζόμενοι, σωματεία μιλούν για διαχρονικές παθογένειες με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων στην απαξίωση και την υποστελέχωση των σιδηροδρομικών γραμμών που από το 2017 έχουν περάσει στον έλεγχο της ιταλικής Ferrovie dello Stato Italiane λόγω της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πλαίσιο των μνημονιακών προγραμμάτων.

Η προανακριτική έρευνα εξετάζει τα αίτια τoυ θανατηφόρου συμβάντος και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες το επιβατικό τρένο Intercity (εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη) άλλαξε γραμμή και συγκρούστηκε με μεγάλη σφοδρότητα με εμπορική αμαξοστοιχία (κινούνταν από Θεσσαλονίκη σε Λάρισα) στην οποία επέβαιναν δέκα εργαζόμενοι και η οποία επίσης κινούνταν στα τυφλά, στην ίδια γραμμή.

Κι γι’ αυτό γιατί, όπως καταγγέλλουν σειρά εργαζομένων, η φωτοσήμανση δεν λειτουργούσε με αποτέλεσμα οι οδηγοί να καθοδηγούνται χωρίς να έχουν ενδείξεις από τα φανάρια. Ακόμα κι αν η γραμμή μονοδρομήθηκε σωστά, τα ερωτήματα για το εάν τηρήθηκαν όλες οι απαραίτητες ενέργειες παραμένουν και οι φωνές για την ανάγκη να μην υπάρξει καμία συγκάλυψη πληθαίνουν ώρα με την ώρα.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι αρμόδιοι δεν φαίνεται να γνώριζαν πού έχει γίνει το δυστύχημα και τους οδήγησαν οι φλόγες, ενώ το ΕΚΑΒ ενημερώθηκε από επιβάτες του τρένου.

«Άκουσα να λένε στον ασύρματο ”Πάμε κι όπου βγει’»

«Στην αρχή μας είπαν ότι θα υπάρχουν καθυστερήσεις. Μας λένε ότι υπάρχει σύγχυση στις γραμμές. Ακούω δύο υπαλλήλους του τρένου να λένε ”που είναι αυτός ο υπεύθυνος;” και σε ένα λεπτό μπαμ», κατήγγειλε  ένας από τους επιζώντες, ενώ ένας άλλος το εξής: «Άκουσα τον οδηγό να λέει στον υπεύθυνο των εισιτηρίων ”Πάμε κι όπου βγει”. Το άκουσα μέσω του ασύρματου Δεν ήταν σωστά χρονοθετημένα τα πράγματα από τον ΟΣΕ».

Ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ Θεσσαλίας, Γιάννης Γούλας, έκανε λόγο για καταστροφή χωρίς προηγούμενο σημειώνοντας ότι ατυχήματα από εκτροχιασμούς δεν είχαν ποτέ πάρει τέτοια έκταση στο παρελθόν.

«Δεν λειτουργεί τίποτα, μάλλιασε η γλώσσα μας»

Ξεκάθαρος και ο πρόεδρος μηχανοδηγών ΟΣΕ, Κώστας Γενιδούνιας, μιλώντας στην ΕΡΤ. Σε ερώτηση αν υπάρχει κάποιο κεντρικό σύστημα ελέγχου των δρομολογίων απάντησε χαρακτηριστικά το εξής: «Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα χειροκίνητα, από ανθρώπινο παράγοντα. Είμαστε στο manual, σ’ όλο το Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν στα φωτοσήματα λειτουργούν, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργεί. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα βλέπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μ. – 1 χλμ… Δεν λειτουργεί, είναι κενό. Μάλλιασε η γλώσσα μας να το λέμε».

Τις διαχρονικές παραλείψεις ετών στον ελληνικό σιδηρόδρομο τόνισε σε παρέμβασή του και ο πρόεδρος εργαζομένων ΟΣΕ, Nίκος Τσικαλάκης.  Όπως επεσήμανε, υπάρχουν μόνο 750 εργαζόμενοι από 2.100, που έπρεπε να υπηρετούν, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Πολιτείας, που όμως δεν φρόντισε να αντικαθιστά ούτε τους συνταξιούχους. «Με όλα αυτά δισ. δεν θα έπρεπε να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον αλλά να γίνονται πιο αυτοπατοποιημένο και να έχουμε άλλο σιδηρόδρομο. Σε αυτό δεν θα απαντήσουν οι εργαζόμενοι» είπε.

Παραβατικότητα σε όλο το μήκος του δικτύου

Στο ίδιο μήκος κύματος η έκτακτη ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, που υπογραμμίζει πως «σήμερα θρηνούμε τους συμπολίτες μας που χάθηκαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη γιατί κάποιοι αδιαφόρησαν στις εκκλήσεις των εργαζομένων. Όταν οι εργαζόμενοι μιλούν για έλλειψη προσωπικού, για απαξίωση των εγκαταστάσεων και των υποδομών, για την ελλιπή συντήρηση του τροχαίου υλικού, για την παραβατικότητα σε όλο το μήκος του δικτύου, κάποιοι αρμόδιοι σφύριζαν αδιάφορα».

Μάλιστα, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν πως «σήμερα από ντροπή και μόνο, θα έπρεπε να βλέπαμε τις παραιτήσεις όλων αυτών των φωστήρων που πιστεύουν ότι ο σιδηρόδρομος μπορεί να λειτουργήσει στον αυτόματο πιλότο. Σήμερα η πολιτική ηγεσία του υπουργείου μεταφορών θα έπρεπε να είχε παραιτηθεί σύσσωμη».

Ηχηρές διαμαρτυρίες εδώ και καιρό

Την εκτίμηση ότι πρόκειται για ένα προαναγγελθέν έγκλημα ενισχύουν πολύπλευρες διαμαρτυρίες εργαζομένων εδώ και καιρό. Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) είχε προχωρήσει πριν ολόκληρους μήνες σε εξώδικη διαμαρτυρία προς τον ΟΣΕ, τον υπουργό Μεταφορών και τον γ.γ. Μεταφορών, η οποία είχε κοινοποιηθεί τόσο στην Hellenic Train όσο και στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.

«Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς),την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic  Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές» σημείωνε το Σωματείο, που ζητούσε τη λήψη μέτρων για την αποκατάσταση των προβλημάτων στην σιδηροδρομική υποδομή λόγω της κάκιστης κατάστασής της, αφού σημείωνε τους τρεις εκτροχιασμούς σε μικρό χρονικό διάστημα (σε Τιθορέα και Λιανοκλάδι τον Αύγουστο και τον Οκτώβριο), και αφού διαπίστωνε τα εξής:

Εξώδικο μηχανοδηγών πριν τέσσερις ολόκληρους μήνες 

Πρώην στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ προειδοποιούσε δε από τον Απρίλιο του 2022, όταν κατέθετε την παραίτησή του εκφράζοντας τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας.

Ο Χρήστος Κατσιούλης, υπεύθυνος συντήρησης του δικτύου, παραιτήθηκε για να μην δημιουργήσει «πρόβλημα στα σχέδια τους», καθώς δεν μπορούσε να συμφωνήσει σε σύμβαση «συντήρησης» δικτύου με τόσα τραγικά κενά ασφαλείας.


Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με πηγές από την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «καρφώνουν» την Ελλάδα, παραπέμφθηκε την περασμένη εβδομάδα, στις 15 Φεβρουαρίου, στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, εξαιτίας μη τήρησης των κανόνων για τις σιδηροδρομικές μεταφορές, με αναφορές για εγκληματική ευθύνη των εποπτικών αρχών ενώ η Ε Ε. έχει πληρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια για να γίνει ασφαλής η διπλή σιδηροδρομική γραμμή όπου δεν θα κατευθύνεται το ένα τρένο απέναντι στο άλλο.

Aπό την πλευρά της η Hellenic Train, υποστήριξε πως από την πρώτη στιγμή επί τόπου σε πλήρη συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, πως προσφέρει τη μέγιστη δυνατή υποστήριξη στις οικογένειες των θυμάτων, των τραυματιών και όλων των επιβατών, αλλά και πως
«με αίσθημα ευθύνης, ενημερώνει ότι πρωταρχικό και αποκλειστικό της μέλημα αυτή τη στιγμή είναι η φροντίδα και η απρόσκοπτη ολοκλήρωση της επιχείρησης εκκένωσης».

Exit mobile version