Πρότυπα σχολεία: Οργή από γονείς υποψηφίων για τα λάθη στα θέματα – Τα αιτήματα
Το ζήτημα με τα λάθη σε θέματα εισαγωγικών εξετάσεων για τα πρότυπα σχολεία λαμβάνει ευρύτερες διαστάσεις. Αντιδράσεις σημειώνονται από την αντιπολίτευση.
-
22.05.2024 Newsroom
Όπως είναι γνωστό ευρέως, η εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια, προκύπτει μετά από εξετάσεις, στις οποίες φέτος εντοπίστηκαν έντονες αστοχίες. Οι γονείς είναι έτοιμοι να κινηθούν δια της νομικής οδού, με το υπουργείο Παιδείας παραδέχεται καθυστερημένα τα σφάλματα, αναφορικά με την εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας Στ΄ Δημοτικού.
Ο πολλαπλασιασμός των Προτύπων έχει ως απότοκο την ανάληψη επιπλέον οικονομικού φόρτου των οικογενειών, προκειμένου να προετοιμαστούν τα παιδιά τους για τις εξετάσεις εισαγωγής σε αυτά, υπό την μορφή “μίνι πανελλαδικών”. Λογικό κι επόμενο ήταν, λοιπόν, να αντιδράσουν στην προχειρότητα του εγχειρήματος, όταν παράλληλα δεν γίνονται ιδιαίτερες προσπάθειες να την συνολική αναβάθμιση των συνθηκών σε όλα τα δημόσια σχολεία.
Το προηγούμενο Σάββατο, 9.500 μαθητές έλαβαν μέρος στις εξετάσεις, αριθμός ρεκόρ στο διάστημα από το 2021 κι έπειτα, όπου σημειώθηκε και ο διπλασιασμός των Προτύπων. Τη φετινή χρονιά, οι εξετάσεις περιελάμβαναν 25 ερωτήσεις τύπου πολλαπλής επιλογής στο μάθημα της Γλώσσας (στη βάση άγνωστου κειμένου που τους δίνεται) και 25 ερωτήσεις στα Μαθηματικά. Οι γονείς διαμαρτυρούνται σχετικά με αρκετές κακοδιατυπώσεις που εντοπίστηκαν στα θέματα, καθώς επίσης και για το γεγονός ότι στις εξετάσεις συγκαταλέχθηκαν θέματα εκτός ύλης. Ο μεγαλύτερος αριθμός ζητημάτων σημειώθηκαν στη Γλώσσα για τις εξετάσεις που έδωσαν 12 υποψήφιοι μαθητές για την Α’ Γυμνασίου. Όπως είναι λογικό σπατάλησαν πολύ χρόνο προσπαθώντας να δώσουν απαντήσεις στα κακοδιατυπωμένα θέματα κι έτσι αποσυγκεντρώθηκαν και όσον αφορά τα υπόλοιπα, με κάποια άλλα να είναι μίλια μακριά από τα πεδία γνώσεών τους.
Οι αστοχίες που αναγνωρίστηκαν από το υπουργείο:
Όπως αναφέρει το News24/7, συγκεκριμένα, στην ερώτηση 9, “Ποια από τις παρακάτω λέξεις δεν ανήκει στην ίδια οικογένεια με τη λέξη “εισαχθεί”; Α. Αγωγή, Β. Εισακτέος, Γ. Αγωνία, Δ. Αγέλη”, η επιτροπή των εξετάσεων έδωσε ως σωστή απάντηση το Γ, δηλαδή την “Αγωνία”. Τελικά μετά τις αντιδράσεις έγιναν δεκτές όλες οι απαντήσεις, καθώς η λέξη που έπρεπε να μπει στη θέση της “Αγωνίας” ήταν η Άγνοια, όπως τουλάχιστον ανέφερε η Επιτροπή.
Κατά λάθος προστέθηκαν, όπως παραδέχεται η επιτροπή αναφορικά με την ερώτηση 15 και ανάμεσα στις τέσσερις πιθανές απαντήσεις, όχι μια, αλλά δύο σωστές επιλογές. Έτσι δεκτές θεωρούνται και οι δύο, συγκεκριμένα Α και Δ. Στον αρχικό κατάλογο με τις σωστές απαντήσεις στις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής είχε γίνει δεκτή μόνο η απάντηση Δ.
Δεν υπήρχε καμία επιλογή που να αποτύπωνε τον σωστό συλλαβισμό της λέξης “εκτροχίαζε” που ζητούνταν στην ερώτηση 23.
Η ανακοίνωση του Διονύση Καλαματιανού για τα πρότυπα σχολεία:
Διονύσης Καλαματιανός, βουλευτής, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ: Λάθη και αστοχίες στις εξετάσεις των προτύπων σχολείων
Ακόμα μια επίδειξη «αριστείας» από την κυβέρνηση των «αρίστων».
“Αυτή τη φορά, ήταν η σειρά των υποψηφίων για εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία να βιώσουν την κυνική αδιαφορία με την οποία το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού αντιμετωπίζει τις μαθήτριες και τους μαθητές.
Οι λανθασμένες διατυπώσεις και απαντήσεις στα θέματα εξετάσεων, τα λάθη και οι αστοχίες, προσβάλλουν το κύρος και την αξιοπιστία της διαδικασίας, ναρκοθετώντας τις προσπάθειες των παιδιών, που βλέπουν τους κόπους τους να πηγαίνουν χαμένοι, χωρίς να έχουν ευθύνη. Αλήθεια, θα ζητήσει η κυβέρνηση έστω μια συγγνώμη για αυτό το νέο φιάσκο; Πως σκοπεύει να διορθώσει αυτή την προβληματική συνθήκη, που δημιουργήθηκε με επιπολαιότητα και προχειρότητα;
Υποχρέωση όλων μας είναι όχι μόνο να διαφυλάξουμε τον χαρακτήρα της δημόσιας παιδείας, αλλά να ενισχύσουμε το δημόσιο σχολείο, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει με επάρκεια στις σύγχρονες προκλήσεις. Τα πειραματικά σχολεία προσδίδουν εκείνες τις δυνατότητες για μια δυναμική εκπαίδευση που θα δοκιμάζει νέες μεθόδους διδασκαλίας και νέες προσεγγίσεις σε διάφορα γνωστικά πεδία. Δεν είμαστε πια καθόλου σίγουροι ότι τα πρότυπα σχολεία μπορούν να επιτελέσουν τον ρόλο αυτό, κυρίως επειδή η εισαγωγή σε αυτά ταλαιπωρεί πάρα πολλά παιδιά του δημοτικού και τις οικογένειές τους, ενισχύοντας ένα εξετασιοκεντρικό σύστημα εκπαίδευσης. Χρειαζόμαστε ένα δημοκρατικό, συμπεριληπτικό, δωρεάν και ποιοτικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, για όλες και όλους. Για να το πετύχουμε, χρειάζεται όραμα και ολοκληρωμένο σχέδιο. Δυστυχώς, οι πολιτικές και οι πρακτικές της κυβέρνησης αποδεικνύουν συνεχώς πως βρίσκεται απέναντι σε αυτή τη λογική”.
Οι αστοχίες των θεμάτων που έκρινε ορθό να συμπεριλάβει στις στιε εξετάσεις των Πρότυπων σχολίων, κατακεραυνώνονται και από το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, μέσα από σχετική ανακοίνωση. Ο υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Παιδείας και βουλευτής Κιλκίς, Στέφανος Παραστατίδης, καταγγέλει εκ μέρους της Χαριλάου Τρικούπη: Τα λάθη στις εξετάσεις για την επιλογή των άριστων μαθητών για τα πρότυπα σχολεία αποδεικνύουν ότι η επιτροπή εξετάσεων απέχει μακράν από την αριστεία”.
Την τεράστια αποχή των φετινών θεμάτων από την έννοια της αριστείας υπογραμμίζει ο Στέφανος Παραστατίδης, τονίζοντας είναι αναγκαίο να υπάρξει εθνικό σχεδιασμός “για ένα ποιοτικό, διδακτικά και μαθησιακά αποτελεσματικό, παιδαγωγικά δημιουργικό δημόσιο σχολείο”.
Εξηγήσεις” και αντιδράσεις
Η αρμόδια Διοικούσα Επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας αναγκαστικά προέβη σε επεξηγήσεις περί σφαλμάτων στα θέματ των εξετάσεων για την εισαγωγή στα Πρότυπα Σχολεία.
Όπως σημειώνει, στις ερωτήσεις εννέα (9), δεκαπέντε (15) και είκοσι τρία (23), Νεοελληνικής Γλώσσας στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια, είτε λόγω αστοχιών στη διατύπωση είτε εξ αιτίας περισσοτέρων από μια σωστών επιλογών, όλες οι απαντήσεις θα βαθμολογηθούν ως ορθές.
Εν τούτοις, καταγγελίες γονέων υποστηρίζουν πως εντοπίστηκαν περαιτέρω λάθη σε προβληματικές διατυπώσεις, αναφορικά με τα οποία το υπουργείο δεν δήλωσε τίποτα, αλλά ούτε απολογήθηκε στις οικογένειες για την ταλαιπωρία και την αγωνία που δικαιολογημένα επικράτησε. Όπως αναμένεται, οι γονείς θα επικαλεστούν την ακύρωση του διαγωνισμού, αποζητώντας εξηγήσεις γύρω από τη σύσταση της αρμόδιας Επιτροπής και αναμένουν αντικατάστασή της.
Ακόμη, οι γονείς αναμένεται να προσφύγουν για ακύρωση του διαγωνισμού, ζητούν εξηγήσεις για τη σύσταση της αρμόδιας Επιτροπής και αναμένουν αντικατάστασή της.
Με επιστολή – καταγγελία προς το αρμόδιο υπουργείο, που δημοσιεύει το NEWS 24/7, γονιός διαγωνιζόμενου παιδιού αναφέρει:
“Με την παρούσα θα επιθυμούσα την τοποθέτησή σας έναντι των σημαντικών θεμάτων που προέκυψαν κατά τις πρόσφατες εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα Γυμνάσια, το Σάββατο 18.5.2024. Μετά και την πρόσφατη απόφασή σας να ληφθούν ως σωστές οι 3 ερωτήσεις για το σύνολο των υποψηφίων για τις οποίες αναφέρετε στην ανακοίνωσή ότι υπήρχαν “αστοχίες στη διατύπωση είτε εξαιτίας περισσοτέρων από μία σωστών επιλογών”, πλήττεται το κύρος των εξετάσεων.
Το News24/7 περιγράφει συνοπτικά:
Πώς “αποζημιώνετε” το χρόνο που σπατάλησαν τα 12χρονα παιδιά προκειμένου να απαντήσουν τις εν λόγω ερωτήσεις, με σοβαρές συνέπειες στις υπόλοιπες;
“Γιατί οι συγκεκριμένες ερωτήσεις δεν εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια των εξετάσεων προκειμένου να ακολουθηθεί η απαιτούμενη διαδικασία (διόρθωση, παράταση του χρόνου); Στον ιστότοπό σας υφίσταται διόρθωση για ορθογραφικό λάθος σε άσκηση μαθηματικών το οποίο εντοπίσατε και δεν παρατηρήθηκαν τα εξώφθαλμα αυτά σφάλματα;
Οι επεξηγήσεις που δόθηκαν για τη σαφήνεια 5 ερωτήσεων, πιστεύετε ότι απευθύνονται σε παιδιά 12 ετών τα οποία εν μέσω διαγωνισμού και του σχετικού άγχους, θα είχαν αντίστοιχη διαύγεια με ενήλικες φιλολόγους που σας υπέβαλλαν σχετικό ερώτημα;
Γιατί απαντάτε μετά το τέλος του διαγωνισμού και με 3μερη καθυστέρηση και υποδείξεις των γονέων;
Πώς πιστεύετε ότι “σέβεστε τον κόπο των παιδιών και των γονέων” όταν α) υποψήφιοι που είχαν σωστές τις ερωτήσεις βλέπουν άλλους με λανθασμένες να “κερδίζουν” τους βαθμούς με ενδεχόμενο αντίκτυπο στην εισαγωγή τους ή όχι στο σχολείο επιλογής τους β) υποψήφιοι που αντιμετώπισαν ΛΑΘΟΣ θέματα, άγχος και τον πανικό ότι δεν μπορούν να απαντήσουν εγκατέλειψαν την προσπάθεια γ) την εικόνα παιδιών που αισθάνονται “αποτυχημένα” και βγαίνουν κλαίγοντας από εξεταστικά κέντρα και γονείς στα πρόθυρα νευρικής κρίσης προκειμένου να εξασφαλίσουν το απαιτούμενο από το σύνολο των σχολείων της χώρας επίπεδο παιδείας;
Με την απόφαση σας θεωρώ ότι έχετε πλήξει ανεπανόρθωτα για τη φετινή χρονιά το κύρος του φετινού διαγωνισμού. Ακυρώσατε την ισότητα των παιδιών απέναντι στα εξεταζόμενα θέματα, ενώ παράλληλα δεν τηρήσατε την νομική υποχρέωση να διαγωνιστούν επί ίσοις όροις σε 25 ερωτήσεις Νεοελληνικής Γλώσσας και 25 Μαθηματικών. Το τέκνο μου που έλαβε μέρος στο σχετικό διαγωνισμό, εντάσσεται πλήρως στους παραπάνω “αδικημένους” καθώς και κάποιες από τις ερωτήσεις απάντησε σωστά οπότε τώρα αδικείται από το αποτέλεσμα, κερδίζει “βαθμούς” λόγω της απόφασης σας και εν γένει έχει χάσει σημαντικό χρόνο τόσο στις τρεις αυτές όσο και στις υπόλοιπες 5 που εξακολουθούν να είναι δυσνόητες για παιδιά 12 ετών να το τονίσουμε.
Κατόπιν των παραπάνω θα ήθελα να απαντηθεί το ερώτημα: Ποιο είναι το κύρος των εξετάσεων στις οποίες οι υποψήφιοι διαγωνίστηκαν σε λανθασμένα θέματα, χωρίς διευκρινήσεις για τον χρόνο που έχασαν, σε λιγότερα τελικά θέματα από όσα ο Νόμος επιβάλλει και βέβαια η ηθική διάσταση της κατάφορης αδικίας παρά τη φιλότιμη προσπάθεια σας να μας πείσετε ότι σέβεστε τον κόπο τους (αφήνω σκοπίμως εκτός τους γονείς); Πιστεύετε ότι μπορείτε να κοιτάξετε στα μάτια τα 12χρονα που διαγωνίστηκαν, να δώσετε τις παραπάνω απαντήσεις και να σταθείτε μπροστά στα δάκρυά τους γιατί εγώ ως γονιός δυσκολεύομαι (ειδικά από τη στιγμή που δεν υπάρχει η ευθιξία να ζητήσετε συγγνώμη για την αναστάτωση);
Από την απάντηση και τις σε σύντομο χρόνο απαντήσεις θα εξεταστούν οι περαιτέρω νομικές ενέργειες στις οποίες θα προβώ, προκειμένου να διαφυλάξω την προσωπικότητα και την προσβολή την οποία υπέστη το 12χρονο τέκνο μου”.