Διαδικτυακά εγχειρήματα μπορούν να ανατρέψουν το σκοτεινό τοπίο της ενημέρωσης στην Ελλάδα
UNSPLASH CAMILO JIMENEZ
EDITORIAL

Διαδικτυακά εγχειρήματα μπορούν να ανατρέψουν το σκοτεινό τοπίο της ενημέρωσης στην Ελλάδα

SHARE THIS

Παρότι έχουμε μείζον ζήτημα ελευθεροτυπίας στη χώρα μας, υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία να αλλάξει συνολικά το τοπίο τα επόμενα χρόνια και να δούμε περισσότερα διαδικτυακά εγχειρήματα.

Η φετινή έκθεση για την Ενημέρωση στο Διαδίκτυο (Digital News Report) του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης προσφέρει πολλά κι ενδιαφέροντα στοιχεία.

Για τη χώρα μας, η οποία συμπεριλαμβάνεται στο δείγμα της έρευνας από το 2016, κεντρικό στοιχείο είναι έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι κυρίως στα συμβατικά μέσα ενημέρωσης και ευρύτερα στην είδηση όπως εκείνη αναπαράγεται και πλαισιώνεται από αυτά. Από το 2016 μέχρι το 2022, σε αυτό το διάστημα έξι ετών, υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις που επαληθεύουν τη φθίνουσα πορεία εμπιστοσύνης, το πώς η πολιτική πόλωση έχει επηρεάσει τη σχέση των πολιτών με τα ΜΜΕ, αναδεικνύοντας έναν βαθύ προβληματισμό γύρω από τη διαφάνεια στη διάχυση της πληροφορίας και των ειδήσεων. Η σχέση εξάρτησης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ της κυβέρνησης και πολλών ΜΜΕ, της πλειοψηφίας για την ακρίβεια, αποτυπώθηκε και στην έκθεση των «Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα», που έφερε την Ελλάδα στην 108η θέση παγκοσμίως στο δείκτη ελευθεροτυπίας και στην τελευταία θέση μεταξύ των 27 κρατών-μελών της ΕΕ.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενισχύουν τη θέση τους ως πηγές πληροφόρησης, όχι μόνο για τις νεότερες ηλικιακές ομάδες. Η τηλεόραση ως μέσο ενημέρωσης ολοκληρώνει τον 40ετη κύκλο της, εξέλιξη που αλλάζει και θα αλλάξει ακόμη περισσότερο το τοπίο στην ενημέρωση. Η «δουλειά» θα γίνεται πλέον διαδικτυακά, κι αυτό καθώς η ελευθερία στη διακίνηση της πληροφορίας αποτελεί κίνητρο για ενημέρωση, όσο και για συμμετοχή στην παραγωγή μιας είδησης.

Στην Ελλάδα, παρότι υπάρχει μείζον ζήτημα ελευθεροτυπίας, υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία να αλλάξει συνολικά το τοπίο τα επόμενα χρόνια και να δούμε περισσότερα διαδικτυακά εγχειρήματα. Η τάση αμφισβήτησης που παρατηρείται και παγιώνεται για τα συμβατικά Μέσα, με την «παλιά φρουρά» των δημοσιογράφων, εκείνων κυρίως που συνδέθηκαν με συγκεκριμένα πολιτικά κόμματα και βρέθηκαν στο γυαλί λόγω κομματικών διασυνδέσεων, να κουράζει αφόρητα τόσο σε επίπεδο παρουσίας όσο και σε επίπεδο πλαισίωσης της είδησης.

Μπορεί, λοιπόν, να βρισκόμαστε στον πάτο της ελευθεροτυπίας στην ΕΕ, ωστόσο υπάρχουν περιθώρια ανατροπής αυτής της κατάστασης μέσα από άλλα μέσα κι άλλα εργαλεία. Ιδού η Ρόδος, ιδού και το πήδημα για τις νεότερες γενιές στο χώρο και βέβαια για τους επιχειρηματίες που αξίζει να δουν επενδυτικά από διαφορετικό πρίσμα τις εξελίξεις στο χώρο της ενημέρωσης και της διαχείρισης κι αξιοποίησης της είδησης ευρύτερα.

Exit mobile version